Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

24 mars 2010

v. 6+6

Häromdagen så fick jag jätte ont och blev hänvisad till akuten, där de gjorde en undersökning och kollade så att bebis mådde bra, vilket den gjorde! Och jag fick se ett litet hjärta som tickade.. De mätte också bebis för att se hur långt gången jag var, och de fick fram att bebis var 7.34mm vilket betydde att jag var i v. 6+4, så jag blev tillbaka flyttat några dagar, då min egen uträkning från senaste röda vecka visade att jag skulle vara i v. 7+0, så det var bara 3 dagar som skiljde, så det betyder ju att befruktningen tog 3 dagar längre då, eller något sånt! Men jag är lika glad för det! Läste även lite på internet, om intensiv illamående vid graviditet, och de stod såhär: "Illamåendet är en reaktion på graviditetshormonerna. Ju mer illa man mår desto högre halt av HCG-hormonet har man i kroppen. Detta gör att blivande tvillingmammor ofta mår mer illa än andra. Man kan bekräfta en tvillinggraviditet redan i vecka 8 genom en ultraljudsundersökning. Den enda trösten i det hela är att det finns vissa belägg att de kvinnor som är illamående under graviditeten inte är lika benägna att få missfall som andra. Det kan kanske vara en liten tröst i det hela. Det finns studier som visar att flickfoster ger mer illamående än ett pojkfoster eftersom pojkfostret utsöndrar manligt hormon vilket hjälper till att reducera graviditets illamåendet. Det finns också studier som indikerar på att de som mår illa generellt har bättre graviditeter. Illamåendet har en tendens att bli värre för var graviditet." Så nu har jag en liten tröst i och med illamåendet, och även lite att fundera på! Bland annat om det där med att tvillinggraviditeter kan bekräftas i vecka 8. Jag är i vecka 6 och har bara sett att det är en bebis i magen, hur skulle de kunna missa om det skulle vara två stycken?
I o för sig så ser det ut som en snigel eller en hatt, och inte en bebis. Så det skulle ju isåfall kunna vara två stycken som ligger tätt intill varandra eller bakom varandra, så de blir "runda" istället för avlånga.. Jaja, det återstår att se i v. 10 då jag ska göra NUP-testet. På måndag så blir det iallafall inskrivning hos MVC, och jag längtar verkligen. Skulle ha varit där i måndags, men jag kom inte ifrån Karlskrona, så jag hann dit i tid, så jag fick ringa och avboka och be om en ny tid, så jag fick det på måndag den 29 mars, 13:30. Då ska jag få väga mig och se hur mycket jag väger och se om jag redan gått upp något, eller gått ner(?) med tanke på att jag spyr varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.