Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

19 oktober 2010

Vecka 39+1


Denna veckans magbild. Hade inte möjlighet att ta någon bild igår, så det blev nu istället.. Och det går ju bra det också. Så mycket skillnad har det nog inte blivit sen igår, vilket är ca 1,5 timmar sen hehe.. Men såhär ser jag ut idag. Vad tycks? Någon skillnad från förra veckan? Igår var vi på vårt sista MVC besök. Det sista i denna graviditeten iallafall. Förfarande oklart om efterkontrollen ska göras hos barnmorskan eller hos en läkare, med tanke på att jag ska snittas. Men iallafall... Mitt SF-mått idag var nästan 35cm, och det var tydligen normalt, och det kändes bra att höra. Hon sa även att bebisen var fixerad... Med rumpan hehe. Knasigt?! Rasmus hjärtfrekvens låg på runt 150 slag/min. Mitt järnvärde låg på 105 och det var tydligen för lågt, det skulle normalt ligga på över 120. Så det var bara till att knapra järntabletter varje dag nu igen. Och mitt blodtryck låg på 142/65 om jag inte minns fel. Så allt verkade bra förutom järnvärdet. Kommer att sakna vår barnmorska. Hoppas att vi kan ha turen att få henne sen igen om vi ska ha fler barn i framtiden! Jag trivdes väldigt bra med denna.

Idag är det 6 dagar kvar och vi börjar vänja oss mer och mer för varje dag som går. Vissa dagar så känns det fortfarande väldigt overkligt, men sen så kommer glädjen och då längtar vi jätte mycket.. Har fått det bekräftat nu iallafall att jag får använda lustgas inför ryggbedövningen, eller spinalbedövning som det egentligen heter. Tanken på att få nålar i ryggen gör mig väldigt obekväm, för jag har fobi för nålar! Men lustgas gör att jag inte tänker på nålen och det är som en trygghet för mig. Jag kan vara mer avslappnad. Själva snittet är jag faktiskt inte så orolig över. Det är nålen! Men det kommer jag att klara tack vare lustgasen som räddar mig ur en obehaglig situation.

Igår så var vi även hos svägerskan och hälsade på. Vi blev bjudna på jätte goda pannkakor med glass och sylt! Och så längtar vi efter Rasmus ännu mer nu sen vi träffade hennes söta dotter. Sambon bytte blöja idag själv för första gången och var jätte duktig. Han matade henne även med gröt, vilket också var första gången. Han var jätte stolt och det ska han vara. Kul att han vill göra såna saker frivilligt! Och så lär han sig ju också, och det är ju inte fel. Övning ger färdighet.

Nu ska jag strax gå och lägga mig och försöka att sova. Vaknar ofta och sover oroligt och dåligt nu. Både på grund av värkar, och drömmar inför kejsarsnittet.. Men det var normalt att ha konstiga drömmar såhär i slutet, enligt barnmorskan. Även problem att sova bekvämt. Så det är bara att stå ut de dagarna som är kvar.

Åh jag har fått FYRA bristningar på magen i denna graviditeten. Och EN av dem kliar något fruktansvärt mycket. Det är jätte irriterande att den ska klia så ofta! Jag smörjer magen så ofta jag kan, och kommer ihåg det. Med både matolja, babyolja och BodyButter. Polering!

Nähä.. Nu ropar kudden efter mig, så det är nog bäst att gå och lägga sig. Godnatt godnatt!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.