Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

4 april 2011

Blev mamma - 12 år gammal

Mor och dotter Kathleen Moss var 12 år gammal när hon fick Georgia. Hon vill gärna ha fler barn, men inte än.
Mor och dotter Kathleen Moss var 12 år gammal när hon fick Georgia. Hon vill gärna ha fler barn, men inte än.
Foto: bulls

Födde barn – som barn

Kathleen, 12, fick lämna sina leksaker och ta hand om sin nyfödda dotter. – Jag fick mycket hjälp från min mamma, säger hon.
Kathleen, 12, fick lämna sina leksaker och ta hand om sin nyfödda dotter. – Jag fick mycket hjälp från min mamma, säger hon.
Foto: bulls

Storbritanniens yngsta mamma talar ut

Nu är dottern lika gammal som Kathleen var när hon fick henne.

Tolv år.

Kathleen Moss gjorde vad hon kunde för att dölja att hon var gravid. Men när hon var i åttonde månaden var magen så stor att hennes syster blev misstänksam och köpte ett graviditetstest.

Resultatet gjorde familjen Moss från brittiska Manchester mållös: Tolvåriga Kathleen var höggravid.

En månad senare föddes dottern Giorgia.

Blev en nyhet

Kathleen blev landets yngsta mamma någonsin och nyheten hamnade i tidningar världen över. Hennes låga ålder väckte starka känslor och orsakade en hetsig moraldebatt i Storbritannien.

Nu, när dottern är lika gammal som den nyblivna mamman var, väljer Kathleen för första gången att prata om hur allt gick till.

Till brittiska tidningar säger hon att hon och Georgias far, som då var 14 år, egentligen inte visste vad de gjorde den där kvällen under deras familjers semester i North Wales 1997.

Hon hade då aldrig haft en pojkvän.

– Jag visste lite om blommor och bin, men bara det grundläggande. Vi hade ingen aning vad det kunde resultera i, säger hon, enligt The Mirror.

Berättade allt för dottern

Kathleen Moss fick lämna sina dockor, hoppa av skolan och ägna sig åt sköta sitt barn. Hon berättar att hon blev utsatt för glåpord från omgivningen, som "verkade ha glömt att hon bara var ett barn".

För några månader sedan berättade hon allt för sin dotter:

– Jag har förklarat för henne att jag blev mamma när jag var lika gammal som hon är nu. Jag var ärlig när jag berättade om vad som hade hänt.

Vill inte bli mormor än

Kathleen Moss, som numera jobbar som servitris, uppmanar alla tjejer att satsa på utbildning innan de får barn.

– Mitt råd är: utbilda dig först, barn kan komma sen, säger hon till The Mirror.

Själv är hon fast besluten att inte bli en ung mormor:

– Jag har sagt till min dotter att inte skaffa en pojkvän innan hon är mycket, mycket äldre och att följa sina drömmar.


Källa: Aftonbladet Wendela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.