Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

4 april 2011

Kordeza är 11 år – och mamma

11 år – och nybliven mamma

Kordeza Zhelyazkova, 11, och nyblivna maken Jeliazko Dimitrov, 19, med nyfödda dotterna Violeta. Jeliazko utreds nu av polis för att ha haft sex med en minderårig.
Kordeza Zhelyazkova, 11, och nyblivna maken Jeliazko Dimitrov, 19, med nyfödda dotterna Violeta. Jeliazko utreds nu av polis för att ha haft sex med en minderårig.

Kordeza födde barn på väg till sitt bröllop

11-åriga Kordeza är en av världens yngsta mammor.

Dottern Violeta föddes när den unga bulgariskan var på väg till sitt eget bröllop.

– Nyss lekte jag med leksaker. Men min baby är min nya leksak, säger Kordeza.

Klädd i sin vita brudklänning kom Kordeza Zhelyazkova in till förlossningen. Och efter att ha stannat på sjukhuset en natt med sin nyfödda flicka, drog 11-åringen på sig bröllopsstassen igen och lät festligheterna fortsätta.

– Det känns konstigt att vara mamma och ha en bebis. Nyss lekte jag med leksaker, men hon är min nya leksak, säger Kordeza till brittiska tidningen News of the World.

I hennes hemstad Sliven i Bulgarien gifter sig flickorna tidigt och 13-åriga mammor är ingen ovanlighet. Men Kordeza är den yngsta flickan som fött barn i staden.

– Violeta är min dotter och jag måste växa upp nu. Jag tänker inte gå tillbaka till skolan, säger Kordeza till News of the World.



Ingrep mot mobbare

Det var på skolgården hon träffade sin make Jeliazko Dimitrov, 19. Han passerade den romska skolan i Sliven när han såg en flicka bli trakasserad av några skolpojkar – och ingrep.

– Hon frågade om vi kunde träffas. Jag trodde hon var 15, hon sa inte att hon var elva år, säger Jeliazko som nu riskerar upp till sex års fängelse för att ha haft sex med en minderårig.

Graviditeten upptäcktes när Kordeza var i femte månaden och kom som en chock för en flicka som inte fått någon sex- och samlevnadsundervisning i skolan.

– Jag hade inte ens hört talas om kondomer, säger Kordeza.



Traditionellt bröllop

Familjen ordnade i all hast med ett traditionellt romsk tre dagars bröllop i slutet av oktober – innan barnet skulle komma till världen.

Men en bit in på andra dagens festligheter bar det av till förlossningen där Violeta såg världens ljus efter 20 minuter.

– Det var ganska lätt, men också smärtsamt, säger Kordeza.

Mormor och farmor står tills vidare som vårdnadshavare för den lilla bebisen. Barnafadern får tills vidare inte bo ihop med sin fru och dotter, eftersom förundersökningen mot honom pågår.

Det hindrar inte de rekordunga tu att planera sin framtid tillsammans.

– Min fru är ung men jag ska jobba hårt och ta hand om dem båda om jag bara får chansen, säger Jeliazko Dimitrov.


Källa: Aftonbladet Wendela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.