Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

26 augusti 2013

Prematur från vecka 23+0

Satt och läste om prematurförlossningar och överlevnadsstatistiker kring extremt tidiga förlossningar. Då kom jag in i ett forum, där det fanns en tråd, "fakta om chanser för prematur v23- 33", skrivet år 2008. Och där hade en tjej som var gravid i vecka 23+2 när hon kom till sjukhuset, skrivit att hon fick veta att hon riskerade att föda sitt barn redan samma dygn. Hennes son föddes senare i vecka 26+3. Men såhär skrev hon i tråden.
"Men sen när vi kom till Uppsala fick vi träffa deras fantastiska barnläkare som förklarade precis hur det var. Att om barnet skulle födas samma natt skulle det ha mer än 50% chans att överleva, och att det om det överlevde hade mkt goda chanser till ett helt normalt liv. De förklarade oxå att de inte gjorde någon skillnad på om barnet föddes i vecka 22+ eller vecka 30+, alla barn har samma rätt till intensivvård."
Det känns lite tryggt att veta att det finns goda chanser för överlevnad, om Katja skulle få för sig att vilja födas redan nu, då jag är i vecka 23+2 imorgon. Men jag hoppas innerligt att hon åtminstone stannar i magen tills vecka 34+0. För jag vet att hon inte är redo att komma till Världen nu. Men oavsett när hon än föds, så är hon lika välkommen ändå ♥

Här är också en väldigt intressant blogg att läsa, om just prematur och förtidiga sammandragningar. Det ger en så mycket information och svar på så många frågor, kring just det här med tidiga sammandragningar. Jag kan sitta och läsa i denna bloggen flera gånger om, samma information och samma inlägg.. Jag finner dem lika intressanta och lika lärorika varje gång. Jag rekommenderar verkligen denna blogg till er som är oroliga, eller som är i samma situation, eller som känner någon annan som är i denna situationen. Den är inte aktiv längre, men det som finns i den, är lika lärorikt nu som då. Allt man undrar finns samlat här känns det som.
 Prepping

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hittade hit via ett visst föräldraforum :-)
    När vår son föddes 2007 i v 24+0 fick vi av läkarna i Lund veta att överlevnadschansen var 80%. Det var siffror jag höll hårt i tankarna och idag är sonen nyss fyllda 6 år :-) Håller mina tummar för att Katja se till att stanna kvar i magen en hel drös med veckor till. Du får säga till henne på skarpen om att det minsann inte alls är särskilt kul utanför magen just nu. Alldeles för varmt i luften och för kallt i vattnet :-)

    SvaraRadera

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.