Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

24 november 2011

nattmål vs nattblogg

Medans min lille älskling äter sitt nattmål, så passar jag på att skriva lite.. Jag gör det genom mobil-appen, så det är enkelt och bekvämt.


Idag så började dagen bra, den har faktiskt varit bra hela dagen, när vi vaknade så fick Rasmus sitt morgonbad och jag satt som vanligt fascinerat och tittade på, det är alltid lika intressant att studera honom när han duschar. Han är mer intresserad av att studera vattenstrålarna från duschmunstycket, än vad han är av sina badleksaker.. Likadant är det när det gäller hans lära-gå-vagn. Han är mer intresserad av att lägga sig ner på golvet, i sidoläge och studera hjulen och hjulfästena än vad han är av att använda vagnen och lära sig gå med. Men men, åter till berättelsen av vår onsdag..

När jag tyckte att han hade duschat klart, så tog jag upp honom - som vanligt i protest - och vi åt frukost, som idag blev smörgåsar och lite välling. Sen klädde vi på oss och satte oss för att leka lite. Medan Rasmus satt och lekte för sig själv, så passade jag på att ringa bort till min älskade vän Katrine, för att se vad de hittade på idag. Och till svars får jag att hon hade väntat på att jag skulle ringa, så vi bestämde att vi skulle komma bort till dem på kaffe. Klädde på Rasmus overallen, tossorna och satte honom i vagnen, precis när jag hade öppnat ytterdörren lite på glänt, så hör jag en mjuk liten knackning på dörren - där stod Katrines äldsta dotter Amelia, lätt anfådd och glad. Hon hade sprungit bort till oss efter att Katrine och jag hade lagt på, för att göra oss sällskap hem till dem igen. Så när vi kommit ut så satte hon sig på vagnen nere vid Rasmus fötter och så gick vi bortåt, på så sätt så fick hon också åka vagn. Väl framme så var kaffet precis klart och barnen lyssnade på barnvisor i vardagsrummet. Vi satte oss i soffan med varsin kopp kaffe och gjorde dem sällskap, pratade lite och så sprang timmarna iväg. Sen kom även Katrines kusin Daniel på besök. Inte lång tid efter så kom även hennes lillebror också. Sen skulle vi gå hem och äta, gå ut och gå med vår vän Therese lilla hund och sen kom min mamma och hämtade oss. Men innan vi gick så ringde hjärtat. Jag blev jätte glad, för vi brukar aldrig prata i telefon. Men jag blev jätte glad av att få höra hans röst, vilket han svarade detsamma på. Han berättade att han skulle komma idag, samt att han hade starka funderingar på att komma på lördag också. Vilket betyder att jag och Rasmus slipper ta tåget på söndag. På söndag ska vi på julskyltning i Ronneby och Rasmus ska få träffa hjärtats föräldrar för första gången, så det var först tänkt att vi skulle ta tåget dit på söndagen, men nu verkar det som om vi får åka bil istället, vad skönt! Efter att ha pratat i ca 15 minuter så sa vi adjö och även till Katrine och de andra också. Inväntade min mor och strax efter att hon hade kommit så ringer min advokat. Det gjorde mig glad och lättad. Sen kunde vi åka. Först åkte vi till Maxi, där skulle jag in på apoteket och köpa nässpray (nu kan jag äntligen andas genom näsan igen) och sen sprang jag även in på Lindex för att köpa en söt liten body till Therese nyfödda bebis - helt otroligt att det är över ett år sen jag köpte kläder i storlek 56 - som jag bad att få som en present. Sen åkte vi vidare och mamma släppte av mig utanför förlossningen, för jag skulle upp till BB och träffa Therese och hennes lille son Oliver. Efter en liten stunds väntan så kom dem. Han var så otroligt söt och liten!! Helt ofattbart att Rasmus en gång har varit så liten, ännu mindre t.o.m.  Men jag var helt paralyserad kändes det som. Jag stod bara och tittade, kunde knappt slita blicken ifrån honom. Therese pappa och styvmamma kom också på besök, så vi små pratade allihop och jag och Therese pratade en hel del, vi kollade på hennes förlossningsjournal och diskuterade lite om den. Helt otroligt vad snabb förlossning hon hade, för att vara en först föderska. Från första krystvärken kom så tog det bara 12 min (5-6 krystningar) sen var bebisen ute. Totalt så tog det från allra första värken bara 15 timmar. 2 timmar efter vattenavgången. Men det hade gått jätte bra. Barnmorskorna hade berömt henne och sagt att hon var som gjord för att föda barn. Jag är så glad för hennes skull. Hon fick sys med två invändiga stygn men annars gick allt helt felfritt. EDA var den enda smärtlindringen som gjorde nytta, efter att ha provat TENS, lustgas och bad. Jag måste erkänna att jag är avundssjuk, eftersom jag själv aldrig fick uppleva en vanlig spontan vaginal förlossning, men förhoppningsvis så får jag kanske göra det någongång i livet. Hon blev glad för bodyn och tyckte att den var jätte gullig. Jag sa att jag såg fram emot deras hemkomst och att jag väntade med att hålla bebisen till dess. Sen var jag tvungen att åka, men sa till henne att hon alltid kunde höra av sig om det var något.

När vi hade varit där så åkte vi förbi McDonald's, där jag köpte fyra cheeseburgare och två dippsåser. Men den där garlic-dippen gjorde mig illamående och gav mig halsbränna. Tack så mycket! :(

När vi kom hem, så fick Rasmus mat i magen och ren pyjamas. Så medan han lekte med sin mormor så sprang jag ner och gick ut med Therese hund igen, släppte in Katrine som skulle använda min symaskin och så tog jag med Madicken upp till mig en stund, alltså Therese hund. Sen åkte min mamma hem. Och samtidigt så upptäckte vi att min symaskin var sönder så den gick inte att använda, den spaken som man reglerar pressarfoten med hade gått av, varför, när och hur vad jag inte alls, men det är ju bara till att slänga maskinen och skaffa sig en ny.. J*vla IKEA skit! :( Så vi tog en kaffe istället och sen gick hon hem igen. Rasmus somnade snabbt och jag slängde mig på soffan en stund, men den stunden blev längre än beräknat.. Men nu ligger jag äntligen i sängen och ska alldeles strax sova.


Idag blir det att städa och diska upp det sista. Ska även försöka att ta mig tid till en dusch medan Rasmus sover middag, eller jag måste rättare sagt. Blir nog att träffa Katrine en runda också och sedan laga middag som är klar lagom tills hjärtat kommer. Så jag tog upp falukorv ur frysen och la i kylen redan igårkväll, så är den förhoppningsvis upptinad när jag ska göra korvstroganoff i eftermiddag.


Nä, nu sover Rasmus igen så nu måste jag också sova, så jag är pigg och utvilad när han vaknar och vill kliva upp. Kan ju alltid hålla tummarna för att han ger oss sovmorgon till klockan nio eller t.o.m. tio :)


Bjuder även på bilden av en halvt sovande Rasmus som ligger och äter sitt nattmål.


Godnatt och sov gott mina underbara vänner.


Published with Blogger-droid v2.0.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.