Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

28 oktober 2016

Ojj... Nu är Frida här också!

Ojj vad längesen det var som jag skrev här sist! Och mycket har hänt sen dess.. minst sagt!

Jag kan ju börja med att berätta att Rasmus och Katja har fått en lillasyster, som heter Frida. Hon föddes den 16 juni 2016 och vägde 3350 gram och var 49 centimeter lång. Helt perfekt! Hon var även den första av barnen som kunde amma. Vilket har känts underbart! Och nu på söndag är det dags för henne att döpas, så det är fullt upp här hemma med alla förberedelser och dylikt.

I tisdags fyllde Rasmus 6 år. Helt ofattbart vad tiden går fort och växer gör han också. Redan storlek 33 i skor och är uppe i 128 i kläder. Snart har han växt ifatt mig både i skostorlek och på längden.. Så honom ska vi fira i samband med dopet. Så alltså, fikat eller det man har efter dopceremonin, det blir även Rasmus 6 årskalas. Det kändes smidigast att göra så för alla gästerna, istället för att ha hans kalas på lördagen och sen dop på söndagen.

Katja har blivit jätte smart. Och nu på 2,5 årskontrollen på BVC för två månader sen var de jätte imponerade och sa att hon hade klarat kriterierna för både 4 årskontrollen och 5 årskontrollen. Hon kan räkna till 20, hon kan alla färgerna, hon kan läsa korta ord som tex, mamma, bil, häst, hund, glas och boll. Hon kan läsa siffror, alltså om hon ser siffrorna så vet hon vad den heter. Tex ser hon en 8, så säger hon åtta. Och det kan hon upp till 12. Och det var BVC jätte imponerade över. Och jag är jätte stolt! Rasmus kan läsa jätte duktigt han också, han kan läsa de allra flesta ord och han kan även skriva ord, så länge de inte är ett SJ, NG, SKJ eller KJ ord. Då modifierar han ordet istället. Som när han skrev pengar, så skrev han b-ä-g-a-r, han skrev som det lät med andra ord. Men andra enkelfalsade ord skriver han och stavar till utan problem. Räknar till 1000 och kan räkna baklänges från 100. Man kan inte vara något annat än stolt!

Men nu ska jag fortsätta med att skriva ner recept, innan det är dags för Frida att äta igen.
Godkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

här ska ni givetvis kommentera mitt inlägg

Välkomna åter!

Tack för ditt besök!
Jag hoppas du kommer tillbaka.